W maju na całym świecie odbywają się różnorodne imprezy związane z programowaniem w języku Scratch. To doskonała okazja do zapoznania się z tym ciekawym narzędziem lub kontynuowania pracy w aplikacji. Wydarzenie organizowane jest przez Fundację Scratcha we współpracy z grupą badawczą MIT Lifelong Kindergarten. Zarówno sami organizatorzy, jak i organizacje z całego świata, planują z tej okazji różne wydarzenia i wyzwania udostępniane online.
Czym jest Scratch?
Scratch to wizualny język programowania i platforma internetowa, gdzie dzieci mogą tworzyć własne animacje, gry i inne projekty. To, co wyróżnia Scratcha spośród dziesiątek narzędzi do nauczania programowania, to niesamowity zespół twórców oraz założenia wywodzące się z badaniach naukowych, zgodnie z którymi jest tworzony. Pomysłodawca Scratcha, Mitchel Resnick, profesor MIT, lider grupy badawczej Lifelong Kindergarten i założyciel Fundacji Scratcha, przedstawia swoje idee dotyczące edukacji pod hasłem “4P”:
- Projects (projekty)
- Passions (pasja)
- Peers (rówieśnicy współpracujący ze sobą)
- Play (zabawa)
Resnick argumentuje, że w świecie dynamicznych zmian, w którym roboty i algorytmy przejmą od człowieka zadania schematyczne i powtarzalne, niezwykle istotną umiejętnością stanie się myślenie kreatywne coś, w czym człowiek zawsze prześcignie maszynę. Z tego względu wraz z zespołem badawczym oraz społecznością edukatorów z całego świata tworzy on narzędzia rozwijające kreatywność poprzez: uczenie pracy projektowej (Projects), wspieranie pasji uczniów (Passion), zachęcanie do współpracy z rówieśnikami (Peers), umożliwienie swobodnej zabawy (Play).