"Z darami natury świat nie jest ponury!" to ogólnopolski projekt edukacyjny.
Głównym celem ekologiczno-plastycznego projektu edukacyjnego „Z darami natury świat nie jest ponury!” jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste.
Cele szczegółowe:
- poszerzenie świadomości ekologicznej,
- kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego,
- racjonalne wykorzystywanie zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów,
- stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, majsterkowanie, budowanie, wykorzystując materiały użytkowe, w tym naturalne,
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,
- przejawianie w stosunku do zwierząt życzliwości i troski,
- tworzenie otoczenia przyjaznego środowisku,
- rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody,
- zachęcanie do indywidualnej i zbiorowej ekspresji artystycznej,
- rozwijanie wyobraźni twórczej i kreatywnego myślenia,
- budzenie zaciekawienia otaczającym światem,
- rozwijanie zdolności poznawczych,
- poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
- wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
- właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt,
- dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka,
- wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych,
- dostrzeganie i poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych.
Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.