„Move to learn” - Ruch dla uczenia się

Liczba odwiedzających: 689
Innowacja pedagogiczna

logo.png (24 KB)

„Move to learn” (Ruch dla uczenia się) – to innowacja pedagogiczna opracowana przez nauczycielkę p. Agnieszkę Miller (trenerkę programu Move to Learn), wprowadzona w grupie I w roku szkolnym 2022/2023. Jest rozszerzeniem wymagań edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Program percepcyjno-motoryczny Move to Learn został opracowany przez Barbarę Pheloung dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które przejawiają nadruchliwość psychoruchową, mają trudności z koncentracją uwagi, brak im dojrzałości do podjęcia nauki szkolnej. W programie mogą również uczestniczyć dzieci prawidłowo rozwijające się. Wysoka skuteczność programu została potwierdzona wynikami badań naukowych, m.in. przeprowadzonych pod kierunkiem prof. dr hab. Agnieszki Olechowskiej  prof. APS, wykładowcę w Zakładzie Wczesnej Edukacji Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Program Move to Learn, wykorzystuje sekwencje ruchów, które pojawiają się we wczesnych okresach rozwoju dziecka, są to:

  1. Świadomość ciała
  2. Turlanie
  3. Ślizganie się na brzuchu (tzw. kołyska)
  4. Jednostronne pełzanie
  5. Naprzemienne pełzanie
  6. a. Pełzanie na brzuchu
    b. Pełzanie na plecach
  7. Kołysanie się
  8. Jednostronne czworakowanie
  9. Naprzemienne czworakowanie
  10. Naprzemienne chodzenie.

Zajęcia prowadzone są codziennie z całą grupą dzieci, mają charakter zabawowy, polegają na kilkunastominutowych ćwiczeniach psychoruchowych, takich jak np. świadome oddychanie, turlanie, pełzanie, czworakowanie.

Korzyści dla dziecka:

  • wzmacnia rozwój psychoruchowy
  • świadomość własnego ciała, umiejętność różnicowania stron ciała i przekraczania linii środkowej, co wpływa na usprawnienie pracy półkul mózgowych
  • poprawia koncentrację uwagi na ćwiczeniach i zabawach
  • koordynację wzrokowo – ruchową
  • sprawność ruchową
  • lepszą integrację dzieci w grupie
  • wzmacnia poczucie własnej wartości, dzięki pokonywaniu własnych słabości i trudności.