"Sieć pokarmowa"

Liczba odwiedzających: 140

05.12.2023 - przedszkolaki z grupy III odwiedziły Miejską Bibliotekę Publiczną w Legionowie i rozpoczęły wędrówkę z niedźwiedziem brunatnym – naszym rodzimym symbolem dzikiej przyrody i walki o ochronę gatunkową.

Dzieci poznały wygląd i zwyczaje niedźwiedzia brunatnego. Dowiedziały się m.in.:, że niedźwiedzie brunatne są wszystkożerne, jedzą nasiona (np. żołędzie), grzyby, dżdżownice, ślimaki, jaja ptaków, miód, ryby, ptaki, ssaki. Są aktywne od wiosny do jesieni, zimą skrywają się w gawrze. Prowadzą głównie nocny tryb życia, a jedynym zagrożeniem dla tych zwierząt są ludzie i ich działania. 

Przedszkolaki rozmawiały o tym, co lubią jeść zwierzęta; wymieniały zwierzęta roślinożerne, mięsożerne (drapieżniki) i wszystkożerne. Dowiedziały się, co to jest łańcuch pokarmowy. Każdy organizm znajduje się w jakimś fragmencie takiego łańcucha, zjada lub jest zjadany. Na przykład orzechy laskowe, czyli nasiona leszczyny są zjadane przez wiewiórkę, wiewiórka z kolei jest zjadana przez kunę, a kuna jest zjadana przez wilka. 

Zadaniem dzieci było układanie papierowych kubeczków w taki sposób, by powstały łańcuchy pokarmowe z organizmów narysowanych na obrazkach umieszczonych na kubeczkach. Podpowiedzią właściwej kolejności były oznaczenia przy ilustracjach:
• mała roślina oznaczała roślinę i grzyby,
• liść - zwierzę roślinożerne,
• liść i kość - zwierzę wszystkożerne,
• a sama kość – zwierzęta mięsożerne. 

Dzieci poradziły sobie wspaniale i zauważyły, że na szczycie kubeczkowego łańcucha zwykle znajdują się silne, duże drapieżniki, które mogą upolować nie tylko zwierzęta roślinożerne, ale także mniejsze drapieżniki.

Niedźwiedź jest przykładem zwierzęcia, które jest wszystkożerne. Żywi się zarówno owocami, nasionami, ziołami, trawami, grzybami, miodem, ptasimi jajami, drobnymi zwierzętami takimi jak ślimaki, dżdżownice, larwy owadów, jak i upolowanymi ssakami, ptakami i rybami. Niestety, ale coraz częściej zjada też pozostawione na szlakach przez turystów resztki ludzkiego jedzenia. W ten sposób traci naturalny lęk przed człowiekiem. Zbliża się do domostw w poszukiwaniu jedzenia, co zwykle źle się dla niego kończy, gdyż zaniepokojony jest niebezpieczny i może stanowić zagrożenie dla ludzi.

Ostatnim zadaniem przedszkolaków było wykonanie własnego „najedzonego niedźwiedzia”.